-
michael48 - 16 maart 2009, 13:32
Ik keek vroeger ook naar porno maar nu ik weet dat veel vrouwen hiervoor worden misbruikt, mishandeld en verkracht en ook vaak als kind seksueel misbruikt zijn den dit geldt ook voor de prostitutiewereld heb ik een vieze bijsmaak gekregen van porno en prostitutie, ik wil hier persoonlijk niet meer in meedoen en kijk dan ook geen porno meer op het internet noch zal ik ooit nog naar een prostituee gaan voor de bevrediging van mijn seksuele behoeften, het feit dat uit dit artikel blijkt dat porno op de een of andere manier goed uit kan werken voor het seksleven van de betreffende man of vrouw zegt mij hierom in dit kader van misbruik dus niet zoveel, groet van een geengageerde Michael48 -
vrouw - 16 maart 2009, 13:50
Het is voor een man niet altijd duidelijk dat niet alle vrouwen zo zijn zoals de vrouwen in de porno.
Zo verwachtte mijn man dat ik ook gilletjes uit van verrukking, terwijl ik dat zo niet ervaar.
De intimiteit die een vrouw nodig heeft tijdens sex, en het gevoel van geborgenheid, dat zie je in porno niet terug.
Ook de anale sex, die heel onhygienisch is (als verpleegkundige weet ik daar alles van) en allerlei ziektes (vooral bij een vrouw) kan veroorzaken, wordt als normaal neergezet bij porno.
Dit alles geeft een heel verkeerd beeld van hoe mooi sex is.
Dat vind ik als getrouwde vrouw jammer.
Het kost weer een hoop gepraat en verduidelijking om een door porno onstaan verkeerd beeld van sex weer terug te brengen.
Of hebben de vrouwelijke sexuologen van het artikel hierboven zelf nog nooit een goede sexuele relatie gekend?
Want dan zouden ze hier heel anders tegenaan kijken.
Ik weet hoe een fijne sexuele relatie voelt.
en ook welke dingen daar schade aan toe kunnen brengen.
en dat doet porno toch wel. -
P.K. - 16 maart 2009, 14:10
Toch een beetje sneu voor een verpleegkundige dat deze niet in staat is om porno als aanvulling op de sexuele sleur aan te wenden of er is nog geen sprake van sleur, maar dan wacht nog maar 10 jaar.En anale sex....? gewoon als laatste of met condoom ach ja een beetje fanatsie doet wonderen. -
f.demmendaal - 16 maart 2009, 15:53
nooit porno gezien -
f.demmendaal - 16 maart 2009, 15:55
heb nog niets gezien -
RvV - 16 maart 2009, 19:07
Bij mij komt de loodgieter ook altijd op blote voeten. -
Matthijs - 16 maart 2009, 19:07
Alles wat je op TV en het internet ziet is toch waar. @ vrouw: zoek wat minder domme mannen. De meeste porno komt nogal mechanisch en belachelijk over. -
dick - 16 maart 2009, 22:21
Van A tot Z met je eens Jorien. Volgens mij heb je alle onderdelen ook wel behandeld. Oorzaak, gevolg, risico, opvoeding, noem maar op. Sprekend stuk! -
dick - 16 maart 2009, 22:22
Daar heb je wel een punt Matthijs: kan er echt niet lang naar kijken. En sommige items hoef ik ook echt niet te zien. Maar misschien kijk ik niet genoeg om een nog genuanceerdeer oordeel te vormen. -
dick - 16 maart 2009, 22:27
@ Vrouw:
jij: Dit alles geeft een heel verkeerd beeld van hoe mooi sex is.
Zeker, sex is voor ons ook een gevolg van een relatie. Misschien ook wel een oorzaak.
Maar porno is heel wat anders. Porno is voor de lust, soms uit nieuwsgierigheid naar variaties. Tuurlijk weet je dat er veel gefeaked wordt. Maar dat weet je al als je doelbewust een filmpje opzoekt. Ik verbaas me over sommige onrealistische aspecten. -
moppie - 16 maart 2009, 22:54
Waarom is mijn reactie niet geplaatst? Volgens mij was mijn tekst voldoende relevant om geplaatst te worden en daarbij niet vulgair. -
Een mens zei: - 16 maart 2009, 23:48
...iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.
--
Beste Jorien,
Stop met schrijven over 'de samenleving' die 'angst' heeft voor de 'pornoficatie van de samenleving'!. Waarom? Hierom: De pornoficatie van de samenleving komt in bredere termen neer op het feit dat mensen meer en meer bezig zijn met zichzelf; de eigen lust. Nu staan de kranten vol met artikelen over 'zelfverrijkende' bankdirecteurs en mensen die anderzijds hun lust naar geld hebben misbruikt. Lust bij porno (want het draait nog steeds om je eigen lust bij porno) past in hetzelfde rijtje thuis; en ontwricht ook relaties/huwelijken en dus samenlevingen. Schrijf eens een mooi artikel over het 'waarom pure lust goed is voor je relatie', ik denk dat dat niet lukt!
Dus lieve mensen. In het artikel schrijft Jorien; porno maakt de seks beter.
MAAR; Maakt Porno ook de relatie beter? Ik denk van niet, de feiten;
1. porno draait om ultieme lust
2. door regelmatig de ander te vernederen (dmv seksueel geweld)
3. porno komt voort uit intimiteitsproblemen
4. porno is ook de oorzaak van intimiteitsproblemen
5. goede seks ? porno
En als u het hier niet mee eens bent dan is dat een mening en geen feit!
--
Beste Volkskrant; neem journalisten aan die 1. weten waar ze over schrijven 2. de samenleving kennen 3. met nieuwe en correcte feiten komen ipv makkelijke, oude onderwerpen die m.i. meer iets zijn voor de Telegraaf... -
Ad - 17 maart 2009, 00:58
@mens
Ik heb nog nooit iemand zoveel onzin horen uitkramen. Fuinkend is ook de hooghartige toon die u daarbij aanslaat richtig de journaliste. -
een aap - 17 maart 2009, 03:11
goed onderbouwd stuk. ik heb ook het idee dat mensen die porno vies vinden, sex in het algemeen als zondig zien.
@ een mens: onsamenhangend arrogant praatje BAH -
Joep - 17 maart 2009, 12:53
Houdt het sex geleuter nu nooit op ? -
Stephan - 17 maart 2009, 12:56
Beste een mens (vreemde naam) Nog nooit iemand zoveel onzin horen/zien uitkramen. Zaken die u als feiten noemt, zijn duidelijk meningen. U neemt een nogal kortzichtige en treurige positie in. Jammer. -
Een liefhebber - 17 maart 2009, 12:57
@mens "en als u het hiet niet mee eens bent dan is dat een mening en geen feit!"
Inderdaad, de mening van de schrijver "een mens" zelf, al noemt hij het zelf in eerste instantie "feiten".
1) Ja, porno draait om lust. De "ultieme" lust is sterk overdreven. Wat is er fout aan lust?
2) Wat heeft porno met de ander te vernederen te maken? Kijkt "een mens" alleen naar één soort porno?
3 en 4) Intimiteitsproblemen... Mooi scrabble-woord! Ik heb zo'n idee gekregen dat "een mens" een ervaringsdeskundige is...
5) Het enige juiste punt (imho) goede sex is niet gelijk aan porno (en meestal andersom ook niet, uitzonderingen bevestigen de regel)
Beste "een mens" uit je schrijfseltje blijkt dat je een beetje gefrustreerd bent. Misschien afgewezen als schrijver voor de Volkskrant? Of denk je dat JIJ de enige bent die "de samenleving" kent? Er bestaat meer dan uw bekrompen wereldje. -
Tejo - 17 maart 2009, 13:08
@ everyone against "mens" ik wil graag een lans breken voor "mens" want ik snap precies wat hij/zij bedoelt. Ook lijkt het alsof reageerders niet kunnen lezen, verdraaien meningen voor feiten en menen dat ook nog eens terug te kunnen draaien om er mee weg te komen. Dit soort reacties vind ik gemakkelijk en goedkoop.
Ik kijk ook vaak naar porno vanwege nieuwsgierige lust en ben telkens weer verbaasd over het 'feit' dat ik me knap schuldig voel t.o. van mijn partner. Ook wis ik altijd mijn sporen op de pc een teken van schuldbewuste lust die altjd wederkomt omdat lust niet te verbannen is uit de amygdala. -
Dikc - 17 maart 2009, 13:11
Jorien, bedankt voor dit veelzijdige stuk.
@mens; liever een vieze ouwe man dan u langs me op de bank.
Ik denk dat we porno als een heel normaal cultureel fenomeen zoals muziek en film moeten zien. Ook in de muziekwereld wordt er een heleboel minderwaardig spul geproduceerd, ook in de muziekbusiness worden mensen voor profijt misbruikt (ik ben het er helemaal mee ins, dat seksueel misbruik een graverender vorm van misbruik is als onze lieve castingshows op TV, maar ook deze laten hun sporen na bij de kandidat(inn)en).
En zo is het bij porno ook. Tussen het goedkoop geproduceerde en de filmpjes waarbij te zien is, dat mensen ertoe gedwongen worden, is er een heleboel materiaal te vinden, waarbij uit de ogen van de akteurs af te lezen is, dat ze het heerlijk vinden, wat ze op dat moment aan het doen zijn. En dat is niet op de laatste plek de vrij toegankelijke amatuerporno (youtube-principe) waarvan het internet de laatste tijd overloopt, en die een ware bedreiging vormt voor het imperium - en ook de schaduwzijde daarvan die het moet hebben van dwang en vrouwenhandel. De demokratisering van de pornografie.
Daarbij komt nog dat erotiek & sexualiteit als een cultureel fenomeen iets van alle tijden is en eenvoudigweg met ons mens/dier zijn samenhangt. Zo kan men fouteren wat men wil, maar het zal nooit verdwijnen. *Gelukkig*
En zolang deze mediale maatschappij nog bestaat, zal het slechts meer en meer met ons dagelijks leven verwoven worden. -
jur - 17 maart 2009, 13:23
Mijn complimenten, dit is een heel goed artikel. Wij hebben erg actieve seksuele leefwijze waarmee we makkelijk in contact komen met anderen die ook actief op dat vlak zijn of willen zijn. Ook problemen met betrekking tot seksualiteit komen regelmatig aan de orde.
Binnen een relatie denken wij dat het heel belangrijk is dat je respect voor elkaar blijft houden en veel vooraf met elkaar praat over je (seksuele) gevoelens, porno kan daar dan goed binnen passen en kan zelfs een aanvulling zijn.
@een mens:
.. en zo beschouwt ieder blijkbaar zijn eigen mening als feit(en).
@vrouw:
het is jammer dat beelden en/of verhalen vaak onvoldoende genuanceerd worden door de kijker en/of lezer, vaak door naïviteit. Naar mijn gevoel komen veel relaties daar goed overheen naarmate ze meer ervaren met de combinatie raken. Voor veel onhygiënische seksuele handelingen zijn toch redelijke "schone" en acceptabele procedures te bedenken. -
Marco - 17 maart 2009, 17:21
Opvallend is dat juist die mensen die porno veroordelen (@mens en @vrouw) of onder druk gezet worden om er niet naar te kijken (@Michae48, @Tejo) ook de meeste (psychische) problemen lijken te hebben. De schuldgevoelens waarmee 'mens' en 'vrouw' de toch-echt-wel-liefhebbers als 'Michael48' en 'Tejo' opzadelen, kunnen juist leiden tot bijvoorbeel seksverslaving en allerlei gevaarlijke frustraties. Wie geen problemen heeft met porno komt ook niet telkens in de verleiding het 'gevecht' weer aan te gaan, maar heeft er snel genoeg van of geniet met volle teugen.
Ook het feit dat het moralisme heden ten dage het werken in de seksindustrie nog steeds tot een taboe maakt, zorgt ervoor dat er eerder 'probleemgevallen' in terecht komen dan diegenen die het echt kunnen en willen. Naakt poseren was 60 jaar geleden echt alleen iets voor zielige slachtoffers; nu echter elke mooie bekende Nederlandse vrouw in een blad als Playboy heeft gestaan, is echte problematiek als dwang voor zó'n reportage goeddeels verdwenen. -
Richard - 17 maart 2009, 18:41
In de jaren 60 zei de vrouw: ik ben geëmancipeerd, dus ik verbrand mijn bh! In de jaren 70 zei de vrouw: ik ben geëmancipeerd, dus ik draag een mini rok! In de jaren 80 zei de vrouw: ik ben geëmancipeerd, dus ik ga topless op het strand! In de jaren 90 zei de vrouw: ik ben geëmancipeerd, dus ik ga naar het naaktstrand en publieke sauna's! En anno 2009 zegt de vrouw: ik ben geëmancipeerd, dus ik kijk porno en ga naar parenclubs! En de man zei: gelukkig ben jij wel geëmancipeerd. Kom, ik wil neuken! -
Tuk54 - 18 maart 2009, 07:29
Mens heeft als enige een heldere kijk op waar porno over gaat en de gevolgen. U, de rest is in een hele diepe slaap. Alleen het feit dat er zoveel reacties tegen hem/haar komen zou u moeten doen nadenken ( als u dat nog kan!). -
dick - 18 maart 2009, 10:39
Een lidmaatschap op Tuk en uw leeftijd= -
Hieronimus - 18 maart 2009, 13:34
Goed stuk! Kijk maar naar de reacties wat het allemaal los maakt bij de mensen :)
Veel taboe nog omtrent porno, maar ook wel acceptatie. Tja zoveel mensen zoveel wensen en er ziet niet voor iedereen een smaakje bij.
Het is haast net het zelfde met alle andere soorten films.
Voor de één kan actie niet bloederig en plastisch genoeg, waar een ander meer van grappige actie houdt.
Gaan we ook niet allemaal in praktijk brengen wel?
Grappig al die emoties en frustraties... -
Jos - 18 maart 2009, 15:20
Een mens die graag Jezus wil volgen, zal erotiek en seksualiteit niet verachten (zie bijvoorbeeld Het Hooglied in de bijbel). Maar hij zal zijn / haar seksuele acties wel graag beperken en verbinden met trouw aan de vaste partner. Anders denk ik dat er veel schade en verdriet uit voortkomt....
Zelfbeheersing en trouw maakt gelukkiger het volgen van allerlei vleselijke lusten. -
Jos - 18 maart 2009, 15:22
Correctie : Zelfbeheersing en trouw maakt gelukkiger DAN het volgen van allerlei vleselijke lusten. -
dick - 18 maart 2009, 16:21
Je bent gelinkt Jorien: http://sargasso.nl/archief/2009/03/16/porno-is-niet-de-vijand/ -
Jan - 18 maart 2009, 17:08
Zouden jongeren denken dat porno een reëel beeld geeft van sex? Dat de daad 20 minuten duurt en dat vrouwen en mannen de boel bij elkaar schreeuwen bij elke aanraking?
Porno is door de jaren heen een vorm van sex op zichzelf geworden..waar het in de jaren 60-70 nog een realistisch beeld gaf van sex op zich..qua duur en qua menselijke uitingen..geeft men nu een onrealistisch fantasiebeeld weer.
Een beetje zoals een rocky film boksen weergeeft.
Het probleem is dat kinderen wel denken dat boksen net zo is als in de rocky films..Kan toch flink traumatisch zijn om met sex te beginnen in de verwachting dat het net zo als in een porno film gaat. -
dick - 18 maart 2009, 18:03
@ Jan: Nogal generaliserend...Het probleem is dat kinderen wel denken dat boksen net zo is als in de rocky films..
Ik weet niet over welke kinderen jij het hebt en hoe oud ze zijn. -
Richard - 18 maart 2009, 18:34
Ik ben het eens met Jan. Waar komt bij veel jonge vrouwen bijvoorbeeld die geobsedeerdheid vandaan om zich van onderen kaal te scheren? Zijn ze bang dat hun partners ze vies vinden? Waar zouden die dergelijke ideeën vandaan hebben? Waar gezonde seksualiteit is als wijn, is porno zoals wodka. Neem nu iemand als Dick, die hier al 6 bijdrages aan deze topic geleverd heeft. Nee jongen, je bent niet geobsedeerd. Porno is niet de vijand. -
Mark - 18 maart 2009, 20:11
Natuurlijk geeft porno (sommige) jongeren een verkeerd beeld van seks.. Maar ik zie niet in waarom dat zo'n ramp zou zijn. Ook als je nooit porno hebt gezien zul je geen reeel beeld hebben van je eerste keer. Wat dit soort onderzoeken aantonen is dat dat soort ideeën weinig problemen opleveren in echte relaties. Om het voorbeeld van 'vrouw' te gebruiken, haar man verwachtte dat ze genotgilletjes zou slaken, maar (vooral dankzij de normalisering van seks) zal ze ongetwijfeld tegen hem hebben gezegd dat ze daar niet aan gaat beginnen... Geen echt probleem dus.
Schaamhaarmode is mode, en niks anders. Jonge vrouwen (en jonge mannen net zo goed) zijn geobsedeerd met hun hele uiterlijk, dus het is volstrekt normaal dat schaamhaar ook aan bod komt - het gladscheren van de schaamstreek is op zich niet vreemder dan het scheren van de oksels. Schaamhaar is zo lang met rust gelaten omdat het nooit in beeld kwam, met de normalisering van seks zien we een inhaalslag. Ik zou zelf liever hebben dat m'n vriendin wat zou laten staan, maar daar gaat ze echt niet aan beginnen - het is haar keuze. -
Hulde aan Michael48 - 18 maart 2009, 20:17
ik ben het absoluut met Michael48 eens. Porno geeft een verkeerd vrouwenminderwaardig beeld. -
Peter - 18 maart 2009, 22:16
Ik wil Aap nog even quoten "ik heb ook het idee dat mensen die porno vies vinden, sex in het algemeen als zondig zien."
Na het lezen van de reacties hier denk ik dat aap de spijker keihard op z'n kop slaat. Niet alleen hebben de meesten een hekel aan porno, maar ze hebben ook een hekel aan mensen die er *geen* hekel aan hebben. En ja, ik krijg de sterke indruk dat ze ook een hekel aan sex hebben.
Nou, ik niet. En mijn vriendin godzijdank ook niet.
Ik weet nog dat ik een jaar of twaalf was en mijn moeder en buurvrouw mij een lezing gaven n.a.v. een paar gevonden pornoboekjes: "Zo ging het in het echt niet!" Ik balen, natuurlijk. Gelukkig hadden ze het bij het verkeerde eind. Zo gaat het lekker wel ;) -
Dikkie - 18 maart 2009, 23:45
@Peter "Zo ging het echt niet!" Ik balen natuurlijk. Gelukkig hadden ze het bij het verkeerde eind. Zo gaat het lekker wel;) Knipoog, om een beetje te dollen of denk je dat de gemiddelde lezer er wel in zal trappen in jouw stoere verhaaltjes? -
knuflook - 19 maart 2009, 10:20
wat een rare omdraaiing zit er in dit artikel - of in de redenering van de seksuologen, dat kan ik zo gauw niet uitmaken. er is een groot verschil tussen een advies dat je in de beslotenheid van een spreekkamer krijgt ("mevrouw, meneer, maakt u zich geen zorgen, af en toe porno kijken is niet verkeerd") en de alomtegenwoordigheid van porno in de samenleving. voor zover ik het artikel begrijp, is naar dit verschil weinig onderzoek gedaan en gaat het vooral over meningen van deskundigen die deskundig zijn op een zeer beperkt gebied. ik krijg de indruk dat men als seksuoloog evenmin onbevooroordeeld is, de alles-moet-kunnen-ideologie -zolang-het maar-geen-kwaad-kan ligt er nogal dik bovenop.
aan de produktie-kant van porno wordt volledig voorbijgegaan. het is geen vrolijke bedrijfstak, maar daar schijnen de deskundigen niet mee te zitten. opvallend is ook dat bij de "specifieke soort porno" de kinderporno ontbreekt - dat is porno dóór kinderen en niet vóór kinderen, ik zet het er maar even bij.
seksuoloog witpas maakt een vreemde knip tussen porno en "de beeldvorming hoe we eruit moeten zien." hoezo is dat laatste géén onderdeel van porno ? bij porno draait het immers vooral om de beelden, en die beelden zijn zeer normatief en komen dwingend over: zó doe je dat ! en zó zie hoor je er uit te zien.
na het lezen van dit artikel komt bij mij de vergelijking met vuurwapens op. ook vuurwapens zijn helemaal niet erg, zolang ze tenminste in handen zijn van stabiele, weldenkende en vredelievende mensen. dan kunt u best een vuurwapen in huis hebben, mits u het op een veilige plaats bewaart.
niemand vindt het vreemd dat de samenleving zich in dat geval zorgen vooral maakt over de vuurwapens die in verkeerde handen vallen. -
Henriëtte - 19 maart 2009, 10:21
We leven mi in een tijd,waarin we moeten afleren ons "ik" mede te identificeren met de endocrine systemen die onze lichamelijke systemen aansturen;
het gaat hierbij om véle lichaamseigen stoffen,zoals hormonen,adrenaline,endorfine etc,etc,etc.
Porno=prikkel,dwz als je er naar kijkt,worden er stoffen in het bloed gebracht die je aanzetten tot sex.
Maar porno is volstrekt virtueel:het staat volledig los van wérkelijke erotiek tussen mensen,die hetzelfde effect heeft.
Vergelijk het bv met computerspellen,zoals First Person shooters,die tegenwoordig érg "immersive" zijn:je kunt er hélemaal in opgaan,en je lichaam reageert dan alsof het écht is:er wordt adrenaline in je bloedbaan gepompt,je "schrik"-systemen zijn gealarmeerd,etc etc.
Van bv.marathonlopers is bekend,dat zij verslaafd kunnen raken aan de endorfines (lijkt op morfine ed!)die het lichaam zélf aanmaakt bij "levensbedreigende" uitputting van het lichaam!
Soortgelijke effecten vindt je bv bij sadisme/masochisme,waarbij de cocktail van lichaamseigen "drugs" als bevredigend ervaren wordt.
Probleem is natuurlijk dat er problemen onstaan,als de grens tussen echt en virtueel vervaagd:dan krijg je bv.schietpartijen op scholen,waarbij er voor de schutter geen enkele relatie meer bestaat met de LEVENSECHTE slachtoffers:iets waar militairen tegenwoordig op GETRAIND worden!
Hetzelfde gebeurd met "virtuele" sex:
je gaat je "partner" niet meer zien als een ECHT mens(met alle haken en ogen vandien...),maar als "object",en als je partner niet hetzelfde doet,loop je groot risico de echte relatie in de NIET-virtuele wereld ernstige schade toe te brengen!
De 21e eeuw brengt met zich mee,dat we daar mee om leren gaan,omdat REPRESSIE:de klassieke oplossing voor deze dilemma's,niet meer werkt/haalbaar is.
Een individuele kant-en-klare oplossing is niet voorhanden,die zal ieder voor zich zelf moeten vinden.
Dat we mogen verwachten dat dat regelmatig (erg) fout gaat,kunnen we vrijwel dagelijks in de media vernemen...
Maar er is mi geen weg terug! -
Tja. - 19 maart 2009, 11:19
Ik las hierboven (Richard): "Waar gezonde seksualiteit is als wijn, is porno zoals wodka." Dat vind ik een mooie vergelijking. Porno is soms inderdaad gedestilleerde lust, een overdrijving van verder heel normale wensen en fantasieën.
Bijvoorbeeld, veel vrouwen zijn vies van sperma en dat frustreert nogal wat mannen. Kom je net lekker klaar, vliegt je vrouw of vriendin het bed uit en sprint naar de badkamer omdat er een druppeltje ergens op haar lichaam is terechtgekomen. Dat bederft de stemming toch wel enigszins. Dan sommige (op mannen gerichte) porno. Daarin smeken de dames niet alleen om sperma, nee, ze smeren zich er het liefst mee in en likken het met plezier op. Iedereen snapt vast wel dat het zó nu ook weer direct niet hoeft in een "normale" relatie, maar het is een reactie, een fantasie, een uitlaatklep.
En overigens zijn er gelukkig ook mensen, mannen en vrouwen, die zeker NIET vies zijn van elkaar en die werkelijk een opwindend seksleven hebben. Die hebben geen porno nodig of zien het gewoon als een aanvulling op hun plezier. -
Jep - 19 maart 2009, 11:29
sex is de bom -
dick - 19 maart 2009, 11:54
Saai dan, een bom knalt maar 1x -
Max - 19 maart 2009, 15:35
Typisch volkskrant. Alles vanuit één oogpunt belichten. Zwak artikel. -
Marie - 19 maart 2009, 15:46
Ik denk) dat mijn geld en tijd aan veel betere en nuttige dingen kan besteden. Dit is een heel mis gegaan staan van zakken. Vrouwen hebben zich niet ontwikkeld en meer rechten gekregen om steeds als een stuk vlees naar voren te komen.
Porno is geen glamoureuse zaak. Heel vaak worden niet alleen vrouwen, maar ook mannen, kinderen en zelfs dieren misbruikt en uitgebuit. De media en het systeem wil men min of meer dwingen om dit leuk te vinden. Het is gewoon een brainwashing. Door domme TV programma's en veel porno houdt het systeem ons dom en belemmert onze eigen denkvermogen. Porno is net zo slecht als junkfood -
zucht - 19 maart 2009, 15:48
ik zelf kijk vaak genoeg naar porno. ik heb een gezonde relatie met mijn vrouw en zie haar niet als een object.
zijzelf houd er totaal neit van maar vind het geen punt dat ik kijk zolang het niet ten koste van ons sex leven gaat.
ik verwacht neit dat mijn vriendin z is als in de "films"
en dat is meestal neit zo. sommige dingen komen wle voor en zijn zelfs leuk/spannend
ik heb vrienden die er net zo mee omgaan
ik heb vrienden die het als een zonde zien en het gelijk
stellen met ontrouw
en zelf vrienden die er gewoon niet mee om kunnen gaan bij wie het ten koste gaat van hun visie ten opzichte van vrouwen relaties en hoe sex dient te zijn vrouwen
iedereen is anders en gaat dus anders met porno om.
porno zal idd een katalysator kunnen zijn voor de gene die daar gevoelig voor zijn .
maar dat geld voor alles
ik speel GTA en heb nog nooit de neiging gehad om een voetganger aan te rijden ook enit als ze vervelend zijn..
ik word ook niet moordlustig of gevoeloos over dood na het zien van rambo
moraal van dit lichtelijk onzamenhangende verhaal.
blame the person not the pr0n
en als je porno slecht vind: disney.com
niemand verplichtje te kijken -
zucht - 19 maart 2009, 15:52
en de vraag of de porno industrie glamoreus is of niet.
dat was niet de discussie
ik acht persoonlijk ook de kans groot dat veel vrouwen en ook mannen de industrie niet kiezen omdat die zo aanlokkelijk is. maar brood moet nou eenmaal op tafel
en zo lang er vraag naar is zal die manier gebruikt worden om brood te verdienen . -
ex-vrouw. - 19 maart 2009, 16:16
Het Porno-kijkgedrag van mijn nu ex-echtgenoot heeft wel degelijk een zeer negatieve invloed op ons huwelijk gehad. En zelf ben ik absoluut niet vies van goede sex. Van eerst wat onschuldig porno kijken, ook af en toe samen, ontwikkelde zijn porno-kijkgedag in een soort onbedwingbare verslaving naar porno.Dit resulteerde in een verwijdering tussen ons ; in letterlijke zin, ik ging naar bed en hij bleef t.v. kijken of achter zijn pc, en sinds kort figuurlijk in de vorm van een scheiding na vele jaren huwelijk.Ik heb me volkomen vernederd en gekwetst gevoeld door zijn verslaving.... -
An van den burg - 19 maart 2009, 18:45
Porno geeft aan dat wij in een wereld leven waarin het seksuele gedrag lager is dan dat van de dieren!
Porno geeft het geweld, agressie en machtsmisbruik van mensen weer. Zowel van mannen als van vrouwen. Ik vind het simpel, overdreven en een teken van gebrek aan innerlijke beschaving; men is uitgekeken op zichzelf!
Van mij mogen mensen pornoën zovaak als zij willen, als ik het maar niet hoef te doen! -
dikc - 19 maart 2009, 21:14
Hoi An. Kom je ook weer snel je mening bij "Opinie" geven? Gezellig! -
dick - 19 maart 2009, 21:15
Sorry, voor de typo. -
jim - 19 maart 2009, 22:55
Ik heb porno niet nodig.Wie dit wel heeft moet daar maar van genieten.Ik geniet van real life beelden uit verleden en heden.Dus zelf meeegemaakte scenes.Als jongen een grote blonde oudere rijke vrouw op zijn hondjes nemen,in n villa te Laren.Beelden die ingeprent zijn. -
COAL - 19 maart 2009, 23:29
@jim: zo heeft iedereen z´n hobbies :p -
Edo Van Ede - 20 maart 2009, 04:06
Verschillende grenzen voor verschillende mensen.
"Different strokes for different folks". -
Mick - 20 maart 2009, 11:33
Ik heb porno niet 'nodig' maar vind sommige porno (afbeeldingen en films) gewoon leuk. Opwindend. Daarbij gaat het om normale vrouwen en mannen, die zichtbaar plezier hebben in de dingen die ze doen.
Ik respecteer vrouwen, ben zorgzaam, en bied veiligheid en intimiteit. Dat gaat in de praktijk al decennialang prima samen met mijn interesse in porno. Ik voel geen enkele tegenstrijdigheid tussen deze twee. Porno is leuk omdat sex leuk is. Ik ben 100% trouw aan mijn vrouw, en voel mijn interesse in porno ook totaal niet als ontrouw aan haar. Ik word toch niet verliefd op een afbeelding? Porno is een van de manieren om sexuele interesse aan de gang te houden, of te stimuleren. Daar wordt geen van beide partners slechter van, integendeel. Er is geen enkele reden waarom mijn vrouw mijn interesse in porno als bedreigend zou hoeven te ervaren.
Ik kan me dan ook totaal niet herkennen in de bevooroordeelde beelden die worden gemaakt van porno-liefhebbers, als zouden ze per definitie 'verslaafd' zijn en dol zijn op vernedering en geweld. Heel veel porno is helemaal niet vernederend of gewelddadig. Net zoals er speelfilms zijn met en zonder geweld, vrouwvriendelijk of vrouwvijandig, romantisch of tragisch - zo zijn er ook uiteenlopende vormen van porno. Net zo divers als de mensen zijn.
Tegelijk is porno ook iets intiems en individueels, evenals masturbatie. Er zijn naar verluidt nogal wat mensen die de gedachte dat hun partner masturbeert, dus zichzelf seksueel genot cadeau doet, slecht verdragen. Alsof je seksuele gevoelens niet meer van jezelf zijn zodra je een relatie hebt. Onzin natuurlijk. Een mens is een seksueel wezen, zijn leven lang, en niet alleen zolang je partner letterlijk in de buurt is. Je eigen seksualiteit, of de seksualiteit die je met je partner deelt, is en blijft intiem - van jezelf of van onszelf. Niet iets waar je je kinderen deelgenoot van maakt. En voor sommige aspecten van je eigen seksualiteit: niet iets waar je je partner deelgenoot van maakt. Sinds Shere Hite weten we dat vrouwen tal van fantasieën hebben die ze hun man niet willen vertellen. Prima, niks mis mee, daar hoeft vooral geen schuldgevoel uit voort te komen. In een goede, op liefde en vertrouwen gebaseerde relatie is het echt niet nodig om alles aan je partner te vertellen. Sterker nog: dat is dan geen vertrouwen meer, maar 'opbiechten' en je partner 'mind control' geven.
Maar zo zijn we niet getrouwd!
Ja, aan porno zijn ook risico's verbonden. Net als aan een verkeerde omgang met andere menselijke uitingen of vindingen. Net als aan drank, aan verkeerde voeding, aan gevaarlijke apparaten of vervoermiddelen, aan sport, aan geld, noem maar op. Aan relaties trouwens ook, de kans dat je daar ongelukkig van wordt is niet gering. Sex is op zich ook een brokkenmaker. En we moeten onze kinderen met al deze aspecten van het leven leren omgaan, in plaats van ze door schade en schande 'wijs' te laten worden.
Maar net als sex honderd jaar geleden taboe was en nu gelukkig niet meer, zo zou ook de eigen lustbeleving - inclusief porno - onderwerp van volwassen gesprek moeten zijn in plaats van dat er een banvloek over wordt uitgesproken. Dat zorgt er alleen maar voor dat die 90% van de mannen en 50% van de vrouwen die plezier hebben in porno, dat in het geheim moeten blijven doen uit 'angst' om betrapt te worden.
Nou ja, dat heeft toch ook wel iets. -
Een mens zei - 20 maart 2009, 14:30
Beste Jorien, beste meelezers, beste reageerders,
Uit alle bovenstaande reacties blijkt dat dit een gevoelig onderwerp is. Tussen alle reacties lees ik dat er inderdaad veel angst is. Dat is niet zozeer de angst voor de 'pornoficatie' van de samenleving, maar meer de angst dat seks verbonden is met liefde. Dat seks iets te maken zou hebben met liefde heeft nog al consequenties. Dat betekent namelijk dat de mensen onder de reageerders die naar porno kijken / of zelf bezigen zich moeten afvragen wat dit te maken heeft met liefde. Doen zij dit uit liefde voor hun partner? Ik ben bang dat porno een manier is om de eigenliefde (lust) te bevredigen, in plaats van de behoeftes van de ander - met alle mogelijke schadelijke gevolgen van dien. Dat de liefde uit de samenleving verdwijnt (onder andere door porno) is iets waar we ons zorgen om mogen maken.
Ik ben benieuwd of jullie ook vinden dat 1. liefde een vereiste is voor seks en 2. de angst voor de 'pornoficatie' van de samenleving terecht is omdat hier uit blijkt dat we elkaar minder werkelijk liefhebben.
--
Om nog even te reageren op de bewering dat ik 'kortzichtig en bekrompen' zou zijn: het is kortzichtig om dat te denken want aan de hand van één reactie op een artikel kun je m.i. nog niet bepalen of iemand kortzichtig/bekrompen of zelfs 'gefrustreerd' is. Wie ik dan wel ben? Een kritische lezer van 22 jaar met een liefhebbende vriendin die ik liefheb; en we hebben geen seks gehad, zijn beiden maagd en dat willen we voorlopig zo houden; niet omdat we dit vies vinden of omdat dit 'zondig' zou zijn, maar omdat we elkaar eerst willen leren liefhebben en dit tijd kost. Dit doen we bij voorkeur niet met behulp van een pornofilmpje, maar gewoon door met elkaar te praten en te knuffelen. De seks komt pas als we getrouwd zijn. Dat is naar ons idee de juiste setting om deze vorm van intimiteit in te beleven.
[even voor de mensen die (naar ik verwacht) zullen reageren op mijn leeftijd; de schrijfster van bovenstaand artikel is 26 jaar jong... dus bedenk goed wat je schrijft]
--
Tot slot nog even dit: Kierkegaard: "Aan wiens genezing moet het meest getwijfeld worden, aan die van hem die niet ziet, of aan die van hem die ziet en toch niet ziet? Wat is het moeilijkst, iemand wakker maken die slaapt, of iemand wakker maken die dagdroomt dat hij wakker is? Wat is triester om te zien: iemand die zo ongelukkig is in de liefde bedrogen te zijn, een aanblik die je onmiddellijk en zonder meer tot tranen roert, of - iets waarom je in eerste instantie zou willen lachen - iemand die zichzelf bedriegt, wiens dwaze inbeelding niet bedrogen te zijn inderdaad belachelijk en lachwekkend is?" [Soren Kierkegaard, 'Wat liefde doet', p. 13-14.] -
Mick - 20 maart 2009, 16:56
'Mens', je zou er goed aan doen jezelf ervan te doordringen dat jij zelf niet de maat der dingen bent. Je hebt 100% recht op je eigen opvattingen en gedragingen, maar andere mensen hebben dat recht ook. Terwijl onze opvattingen elkaar kunnen tegenspreken. Met andere woorden: onthoud je gerust van sex, maar doe niet alsof die persoonlijke keuze de Juiste Weg is voor alle mensen.
Sex zonder liefde is zéér wel mogelijk, en zelfs doodnormaal, zoals de homo sapiens al sinds zijn ontstaan en wereldwijd bewijst. En tenzij jij een wel héél grote uitzondering bent op de doorsnee Hollandse jongen, masturbeer jij ook al een jaar of tien zonder dat dit betekent dat je van het object van je seksuele verering 'houdt'. Ook jij kent in dat geval sex zonder liefde, en daar is helemaal niks mis mee.
Hinderlijk vind ik je gewoonte om voor andere mensen uit te maken wat hun motieven zijn. Zijn sex en liefde voor mij te onderscheiden (wat iets anders is dan: te scheiden), dan kom jij mij in de schoenen schuiven dat ik 'angst' heb voor de verbinding van sex met liefde. Niet doen.
Ik schreef dat ik een zeker deel van alle porno die er bestaat, leuk vind. Jij maakt ervan dat ik dat uit 'eigenliefde' zou doen. Opnieuw een vuig motief, dat je dwangmatig in mijn schoenen schuift, louter omdat jij mij niet begrijpt en omdat jij mij nu eenmaal niet bent. Niet doen.
Ook stel je opnieuw doodleuk als een feit voor wat nou net een betwiste mening is: "Dat de liefde uit de samenleving verdwijnt (onder andere door porno)". Beste jongen, je kunt jouw eigen theorie over de oorzaken van het 'verdwijnen van de liefde' nog zo vaak herhalen, het blijft toch echt je eigen verzinsel.
Het is bovendien nog maar zeer de vraag of er in ons huidige tijdperk wel minder liefde is dan, laten we zeggen, anderhalve eeuw geleden. Volgens mij stellen we veel meer eisen aan de relatie met hen die wij liefhebben, en investeren dientengevolge ook veel meer. Of we er per saldo gelukkiger van worden is vers twee, maar het lijkt me onzin dat jij met je 22 jaar voor mij uitmaakt dat 'de liefde' uit mijn huwelijk verdwijnt als ik naar porno kijk. Mijn vrouw en ik zijn al 20 jaar gelukkig getrouwd, in alle opzichten. -
buitenbeentje - 20 maart 2009, 22:00
Ik vind porno gewoon vies en walgelijk. Natuurlijk heeft het invloed. Sexuologen zijn psycholiegers. En als een kind het ziet al zeker!
Want dat moet nog gevormd worden. Een kind meteen vanaf de geboorte grof, vervuild voedsel geven heeft ook een ellendige uitwerking op zijn gezondheid! -
Een mens zei - 21 maart 2009, 01:24
Aan Mick:
Het valt me op dat je veel woorden nodig hebt om die 'angst' te overschreeuwen, daarbij ga je aan een paar zaken voorbij;
Je vindt mijn gewoonte om 'uit te maken wat andermans motieven zijn' hinderlijk, maar je hebt 1. niet door dat je het zelf doet, 2. de schrijfster van het artikel het ook doet en 3. de 'wetenschappers'/psychologen hetzelfde doen als ze iets zeggen over seks in combinatie met dit of dat...namelijk dat mensen over het algemeen dit of dat...
Dat liefde uit de samenleving verdwijnt is geen verzinsel; verklaar mij dan maar even waar alle ellende vandaan komt...
Met mijn 22 jaar heb ik net zoveel recht van spreken als iemand van 26 jaar die een artikel in de krant schrijft over 'de angst voor de pornificatie', waarin ze impliciet de strijd aangaat met mensen zoals ik die in de ogen van veel reageerders maar 'bekrompen' en 'kortzichtig' zijn. Dat is dan in elk geval zoals veel lezers van dit opinieartikel het lezen; ik vind het daarom een overdreven artikel en het wekt de schijn dat de 'wetenschap' bewezen heeft dat porno geen schade brengt in huwelijken enz. Beste Mick; kijk ook even naar vele andere reacties op dit artikel; je zult zien dat er ook een hoop ellende is onder mannen die er niet mee kunnen stoppen/ van wie het huwelijk kapot gaat / en uiteindelijk eenzaam zijn omdat ze liefde zoeken in iets waar ze nooit liefde zullen vinden... -
Bezoeker - 23 maart 2009, 12:02
Kan dit pornoverhaal EINDELIJK eens van de homepage af ? Het staat er al sinds 13 maart - nog niet tevreden ? -
Peter van den Brink - 23 maart 2009, 22:23
Zoals bij zovelen heeft de wetenschapper bij "Een mens zei: - 16-03-2009, 23:48" geen enkele status. Haar ervaring is belangrijker dan talloze wetenschappelijke onderzoeken op basis van de ervaringen van duizenden.
Ik vind dat nogal dom.
Het is van belang hoe de feiten en verbanden werkelijk zijn, niet wat de ervaringsdeskundigen daarvan denken. Daarvoor doe je nou juist wetenschappelijk onderzoek.
Je kunt je eraringen ook delen zoals "Ex-vrouw. - 19-03-2009, 16:16" dat doet. Mijn complimenten. Ze beschrijft haar ervaringen zonder er algemeen geldende conclusies aan te verbinden. -
anoniem van 12 jaar girl - 06 mei 2009, 14:00
ik kijk er zelf ook naar maar ik kan er niet mee stoppen , ik ga het proberen ik kijk het alleen als er niemand thuis is ik ben bang dat ze me betrappen enzo help!! IK MOET ER VAN AF KOMEN!! wens me succses.... -
Bezoeker - 19 juni 2009, 00:20
Er is al een tijdje niet gereageerd, maar toch even mijn mening.
Ik vind dat er vaak veels te krampachtig over het onderwerp seksualitiet wordt gepraat dan nodig is.
Seks hoort nou eenmaal bij het leven, iedereen heeft zijn behoeftes en daarnaast is het nou eenmaal erg verleidelijk om porno te kijken.
Het is vooral belangrijk om open te zijn tegenover je kinderen, laat het geen taboe zijn en probeer geen drempel van het onderwerp te maken, zodat ze gewoon met vragen naar je toe kunnen komen.
Vaak voelen kinderen zich schuldig doordat het verboden(stil gezwegen) wordt door hun ouders maar (uiteraard) wel die seksuele uitting voelen.
Dus zadel ze op met een gezonde dosis kennis, en ze kunnen zelf veel beter bepalen wat ze wel of niet willen zien(ze komen er vroeg of laat toch wel bij). En ze kunnen volledig accepteren dat seks iets is wat gewoon bij het leven hoort.
Ik vind ook dat de mens mede door porno veels te ver van z'n lichaam af komt te staan, en daardoor het contact kwijt raakt.
En daardoor de behoefte voor porno laat bestaan.
Verdiep je eens in de TANTRA leer, de meest gezonde en beste seks die je ooit zult beleven!!:) -
peter - 08 januari 2010, 19:21
seks is gewoon lekker.
porno of niet. -
Live4love - 16 november 2011, 14:58
hier heldere uitleg (in Engels) over waarom porno schadelijk en verslaving is, als je tijd hebt kijk de hele serie!!!
http://www.youtube.com/watch?v=2LkKx0irYPs&feature=relmfu -
iris - 12 maart 2012, 09:47
Mijn vader keek ook porno , porno maakt relaties kapot , hij ging ook naar de hoeren vreselijk voor mijn moeder. Mijn moeder had daardoor veel steun in haar geloof. .Ik vind porno kijken vooral voor een man vreemd gaan Voor een vrouw is dat veel minder. Want het is het is immers een voorde man bestemd lustmiddel. Porno stelt mannen in staat vreemd te gaan zonder daar al te veel gezeik over te krijgen vrouwen die eisen stellen aan het porno gebruik van hun man worden bestempeld als preuts , zeurend miepend , te weinig zelfvertrouwen , zelfs frigide dus houden ze hun mond maar dicht , ook al vinden ze het vreselijk.. Ik krijg steeds miknder zin , want aan het beeld van dat mooie porno meisje kan ik niet voldoen. Porno kijken is vreemd gaan. Mannendie porno kijken zitten te verlekkeren bij het zien van andere vrouwen vaak mooier en jonger dan hun eigen vrouw. ze geilen op iemand anders trekken zich af op jonge actrices . Ik zie geen verschil met naar de hoeren gaan.
,
Porno is niet de vijand
Trefwoorden: Bewust leven, Jorien de Lege, Porno, Pornoficatie, Pornografie, Relatieprobleem, Risicofactoren, Seksualiteit, Seksueel geweld, Visie
U heeft vast een keer porno gekeken. En als het niet vandaag of gisteren was, dan was het wel vorige week, vorig jaar, lang geleden, of ‘per ongeluk ooit een keer’. U kunt mij niet wijsmaken dat u het nooit gezien heeft.
En dat is ook niet zo gek. De samenleving staat bol van de seks, en ook van porno. Een simpele zoekopdracht in Google levert meer blote borsten en steigerende erecties op dan je ooit in een mensenleven kunt bekijken.
Porno is er dus. Punt. En de vraag is uiteindelijk, hoe erg dat is. Misschien vindt u porno opwindend. Of juist niet. Misschien vindt u het walgelijk, vrouwonvriendelijk of doodgewoon niet aantrekkelijk om te bekijken. Misschien vindt u het bekijken van porno een privézaak, of juist het hoofdpunt van het publieke debat. Maar hoe dan ook, porno maakt een hoop los.
De afgelopen jaren is de discussie rond de pornoficatie van de samenleving losgebarsten. Het aanbod van porno wordt steeds groter, toegankelijker en zichtbaarder in de media. Wat de gevolgen daarvan zijn, laat zich raden.
Letterlijk.
Geweld
Het is namelijk niet bekend wat pornoficatie voor gevolgen heeft. Er wordt gevreesd dat door het grote aanbod van instrumentele seks (liefdeloze geslachtsgemeenschap, eventueel als beloning) vooral de jeugd dit als de norm zal gaan beschouwen, met intimiteitsproblemen en zelfs toenemend seksueel geweld tot gevolg. Want wie zal vrouwen nog met respect behandelen als ze als gewillig gebruiksvoorwerp worden gezien?
Deze vrees is echter vooral ideologisch van aard, stelden seksuologen vorige week op een Vlaams-Nederlands congres over pornoficatie in Antwerpen. Ze waarschuwen voor het aanwijzen van porno als zondebok. Er wordt internationaal al dertig jaar onderzoek gedaan naar de effecten van pornoconsumptie, en er is nooit steekhoudend bewijs gevonden dat porno in het algemeen een negatieve invloed heeft op het seksleven.
‘Porno is een normaal fenomeen in de seksualiteit. Als je een beetje stabiel in elkaar zit, is het helemaal niet verkeerd om naar porno te kijken’, stelt de Vlaamse seksuoloog Alexander Witpas. Hij schrijft in het boekje Warme seks en hete chocolade, waarin twaalf seksuologen hun bijdrage leveren aan het pornoficatiedebat, dat de kruistocht tegen porno niet alleen is ingegeven door emotie, maar ook dat men op het verkeerde paard wedt. Porno is niet de vijand. ‘Natuurlijk is er een kans dat mensen die porno kijken, ontsporen. Zodra je er niet meer mee kunt stoppen, je je eigen partner niet meer ziet staan en al je geld erin stopt, heb je een probleem. Maar porno is niet de belangrijkste factor als het gaat om seksuele problemen.’
Risicosituaties ontstaan als jongeren opgroeien in een slechte thuissituatie, als ze geen vrienden hebben, of als ze te maken krijgen met (seksueel) geweld. Ook een omgeving waarin weinig respect is voor vrouwen, waarin weinig openheid is over seks en allerlei andere problemen spelen, kunnen leiden tot ongezond seksueel gedrag en dito pornogebruik. Maar het feit dat er in sommige situaties een verband is tussen seksualiteit, geweld en porno, is geen bewijs dat het kijken van porno dit gedrag heeft veroorzaakt. Er zijn zelfs aanwijzingen dat seksueel geweld afneemt naarmate porno meer geaccepteerd wordt. Milton Diamond, een psycholoog uit Hawai, publiceerde eind jaren negentig een vergelijkende studie tussen landen waar porno tot op zekere hoogte toegankelijk is en landen waarin dat niet het geval is. Het bleek dat in landen met een coulanter pornobeleid, het aantal seksuele geweldsdelicten zoals verkrachting en aanranding gelijk bleef of zelfs daalde. In landen waar pornogebruik aan banden werd gelegd, steeg het seksuele geweld.
‘Misschien is de-stigmatisering van porno wel de manier om risico’s op seksueel geweld in te dammen’, zei de Kroatische socioloog Aleksandar Štulhofer op het congres. ‘Het kan zijn dat porno een veilige uitlaatklep is voor bepaalde seksuele behoeften.’ Štulhofer deed in 2007 en 2008 drie onderzoeken naar het effect van porno op de seksuele gezondheid. Hij ontdekte dat mainstream pornogebruik meestal geen problemen oplevert. Gebruikers beseffen goed dat de seksscènes die ze bekijken niet realistisch zijn, en ze hebben niet vaker intimiteitsproblemen dan niet-gebruikers.
Seksuele voorkeur
Zodra het om een specifieke soort porno gaat zoals SM, bondage, fetisjisme, bestialiteit en vooral geweld, wordt het verhaal minder positief. Deze gebruikers spiegelen hun eigen seksleven vaker aan dat in porno, ze vervelen zich sneller bij hun eigen partner en voelen minder emotie tijdens seks. ‘Maar ook daar is weer de vraag: wat was er eerder?’, nuanceert Štulhofer. ‘Iemand met een speciale seksuele voorkeur heeft het waarschijnlijk moeilijker om een geschikte partner te vinden. Porno kan dan een uitkomst zijn.’
De Zweedse seksuologe Lotta Lofgren-Martenson, ook aanwezig in Antwerpen, is dezelfde mening toegedaan. ‘In Zweden wordt opvallend veel aan anale seks gedaan, ook onder jongeren. Het blijkt dat ze nieuwsgierig zijn naar nieuwe vormen van seks. Om die nieuwsgierigheid te bevredigen, hebben ze anale seks en om dezelfde reden kijken ze naar porno.’
Seksuoloog Alexander Witpas kan zich behoorlijk ergeren aan de anti-porno beweging. ‘Porno kijken is net als autorijden. Een auto is een potentieel gevaarlijk ding, waar je gedegen in moet leren rijden en waarvan je goed op de hoogte moet zijn van de risico’s. Lukt dat, dan is er niets aan de hand.’
Hij ziet de angst voor pornoficatie vooral voortkomen uit een verschil in visie van wat seks moet zijn. ‘Er is al jaren een normalisering van seks gaande. Het wordt steeds meer beschouwd als een fenomeen waar je openlijk over kunt praten, wat in het lesprogramma op school zit en wat bij het leven hoort. Net als eten, drinken en slapen. Maar er is een stroming die seks als iets heel speciaals wil blijven betitelen. En die ziet porno als het symbool voor de normalisering van seks.’
De aanklacht van Myrthe Hilkens tegen de afhaal McSex, en het manifest Seks als haute couture zijn daarmee niet verkeerd, want het is belangrijk om duidelijk te maken dat seks meer is dan alleen maar een handeling. Maar het kijken naar porno staat een gezonde seksuele ontwikkeling niet in de weg. ‘Meestal gaan jongens vanaf een jaar of tien op zoek naar porno, wat later en in mindere mate gevolgd door meisjes. Die interesse daalt weer behoorlijk tegen de tijd dat ze twintig zijn. Bij meisjes stijgt die interesse wat als ze ouder worden, maar het blijft veel minder dan bij jongens.’
De beeldvorming over hoe we eruit moeten zien geeft volgens Witpas meer reden tot bezorgdheid. ‘Er wordt van porno vaak een karikatuur gemaakt. Alsof het alleen maar over twintigjarigen met nepborsten gaat. Maar in porno kom je juist veel diversiteit tegen; van dik tot dun, en kaal tot zwaarbehaard. Dat is een stuk realistischer dan romantische komedies, waar iedereen even mooi is.’
Het grootste nadeel van porno is misschien nog wel dat het problemen kan opleveren tussen partners, zegt Witpas. Als de een graag naar porno kijkt en de ander dat als een belediging of afwijzing ervaart, dan ontstaat er een relatieprobleem. ‘Porno is een onderwerp waar de meningen over uiteen kunnen lopen. Net zoals alleen uitgaan, flirten met anderen, geld uitgeven of kinderen dat kunnen zijn.’ Als seksuoloog ziet Witpas dat pornogebruik op veel emoties kan stuiten. ‘Bezorgdheid over de gevolgen van het kijken naar porno kan ik wel wegnemen, maar meestal liggen de bezwaren op het emotionele vlak. Partners kunnen er moeilijk mee leven dat hun geliefde opgewonden raakt van iemand anders.’
Polderporno
Er is maar weinig onderzoek naar het Nederlandse pornogebruik, maar de Rutgers Nisso Groep heeft recent in samenwerking met de IKON een verkennend onderzoek gedaan. Niet representatief, maar wel illustratief, want het blijkt dat porno ook in Nederland niet tot grote problemen leidt. Van de 1.350 geënquêteerden gebruikt 86 procent van de mannen enige vorm van porno, vooral via internet, tegen 48 procent van de vrouwen. Hardcore beelden zijn het meest populair, ook bij vrouwen. Het seksuele gedrag verschilt niet veel tussen pornokijkers en niet pornogebruikers, alleen pornotypische gedragingen als anale seks en ejaculatie in het gezicht komen iets vaker voor bij pornoliefhebbers. Verbanden tussen pornogebruik en seksuele problemen of tevredenheid werden niet gevonden, alhoewel vrouwen iets vaker kort voorspel en pijn rapporteren als hun partner porno kijkt. Voor mannen wordt seks met porno alleen maar beter.
Jorien de Lege is verslaggever bij Hart en Ziel van de Volkskrant.
Meer van Jorien de Lege
Hoe goed ken jij je brein? Doe de quiz!
Doe de persoonlijkheidstest
Meer tests op de homepage
Gerelateerde artikelen
- Pornosurfen
- Vreemdgaan is overal anders
- Nou gewoon, seks
- Jongeren leren 'het' op internet
- Seks voor het huwelijk mag

levensmoed