kool

Kool.

Als tegenstander van pakjes en zakjes ben ik eigenlijk ook wel tegenstander van voorgesneden groentepakketten. Er zit eigenlijk altijd wel iets in wat je niet wil. Snotterige ui of harde groene paprika wat je eigenlijk niet in bijvoorbeeld een nasi wil gebruiken.
Of van die bami paketten waar alles bij elkaar in zit. Kool, ui, prei en tauge. Kan je eerst het paket volledig gaan staan te ontleden om alles van elkaar te scheiden. Want de kool wil je toch echt wel een beetje gaar bakken en als je hetzelfde met de tauge doet veranderd het in snotterige sliertjes die niet om aan te zien zijn, laat staan te eten.
En niet te vergeten boontjes als roerbak. Vreselijk knoerhard blijven ze, gewoon rauw. Eigenlijk en dat is niet gezond. Ze bevatten rauw namelijk de natuurlijke gifstof lectine wat problemen kan geven in de darmen. Even voorkoken voor verwerken is beter, 10 minuten is voldoende. 

Niet doen dus die voorgesneden zakken kopen. Maar dan volgt een volgend probleem. Een kool is groot, zwaar en vooral.......veel !!!!!. Menigeen grijpt toch weer voor voorgesneden want anders zit je weer met zo'n enorme hoeveelheid kool.

Gelukkig kan je veel recepten maken waar kool in zit zonder dat je door hebt dat je alweer kool zit te eten.

En....... kool kan je heel goed bewaren. Je snijd er een stukje af en de rest omwikkel je met folie en leg je in de groentela van de koelkast. Het is nu wel meer dan een week houdbaar.
Recepten te over. In deze blog zal ik meerdere recepten plaatsen wat je kan doen met restjes kool.
Dus voor je bami... gewoon kopen. 1 kool, 1 prei, 1 wortel en 200 gram tauge. ( en dan niet voorverpakt uit de super, maar los bij de groenteman. Veel goedkoper en verser.)

En dat voorgesneden geldt natuurlijk niet alleen voor de paketten maar ook van de andere voorgesneden groenten. Sla, andijvie, boontjes, boerenkool, hutspot groenten. 

Mijn recept van bami of nasi zal ik delen, maar ook een koolschotel of mijn cowlsla. En nog veel meer recepten met kool. (lees restjes kool)
Kool is een wintergroente bij uitstek en het is goed voor het millieu om seizoensgroenten te eten die bij voorkeur dicht bij huis zijn geteeld. En met de winter in aantocht zoek ik nu weer naar verschillende recepten om een overheerlijke kool verdeeld over 2 weken te verwerken in allerlei gerechten op een manier dat mijn gezin niet in de gaten heeft dat ze alweer kool eten. En voor mij zelf ook natuurlijk, ik hou van variatie en wil ook niet iedere dag hetzelfde eten.